انگليسي زبان رسمي افغانستان مي شود!
 
وبلاگ زبان انگليسي برترشاهدبقيه الله برازجان
وبلاگ آموزشي زبان انگليسي استان بوشهرشهرستان دشتستان
انگلیسی زبان رسمی افغانستان می شود!!!

فراگیر شدن زبان انگلیسی و جایگزین شدن آن به جای زبان فارسی و محلی، حاصل استعمار پیر انگلستان بود. مقامات آن زمان هند هم مانند شما فکر می کردند که برای پیشرفت باید همرنگ غربیها شد، در صورتی که ایران نمونه بارزی از پیشرفت در علوم مختلف روز است، بدون اینکه زبان تدریسش فرقی کرده باشد 

تاریخ انتشار:   ۰۶:۴۸    ۱۳۹۱/۴/۴

کد خبر: 37723

منبع:

نسخه چاپی

ارسال به شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و دیگر سایت ها ارسال به دیگران

 

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، ظاهرا هر دم مزاجی های رئیس جمهور کرزی تمامی ندارد و ایشان هر روز بر یک بام است. یک روز مخالف طالبان یک روز موافق. یک روز با آمریکا یک روز بر علیه آمریکا. یک روز حامی منافع ملی یک روز بر ضد خواسته های ملت.

بارها مشاهده شده که محترم کرزی در یک کانفرانس یا سیمینار مطلبی را نسنجیده مطرح کرده که مجبور شده تا نشست بعدی آن را تکذیب و یا اصلاح نماید. البته این سخنرانی های از قبل بررسی نشده، اختصاص به رئیس جمهور ندارد و اکثر مقامات کابینه اینگونه اند.

به عنوان نمونه روز شنبه سوم سرطان رئیس دولت، در سیمینار سه‌روزه "اعلام فراخوان ملی برای اصلاح نظام آموزشی و کاریابی" که در کابل برگزار شده است، گفت: زبان آموزشی در دانشکده های مهندسی و پزشکی باید انگلیسی باشد. چرا که عامل عدم رشد اقتصادی ما این است که تحصیلات در رشته‌های مهم به زبانی نیست که آموزش علوم به آن آسان باشد، یا به دست آوردن کتاب آسان باشد."

وی افزود: پس از گفتگوها به این نتیجه رسیدیم که در رشته های پزشکی و مهندسی کتب فارسی کمیاب است، لذا صلاح را بر آن دیدیم که زین پس آموزش در این رشته ها به زبان انگلیسی باشد.او از کشورهای هند و پاکستان به عنوان مثال یاد کرد و گفت که این کشورها به دلیل آموزش به زبان انگلیسی در آموزش پزشکی نسبت به افغانستان پیشرفت کرده‌اند.

آقای کرزی بر همکاری کشورهای آلمان و فرانسه برای ارتقا بخشیدن به دانشگاه طب کابل و دانشکده انجنیری پافشاری نمود. او گفت دانشگاه‌های طب و انجنیری باید با یکی از سه زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی تدریس کنند تا معیار علم طب و انجنیری نیز تا سطح همین کشورها بلند برود.

ایشان در حالی مدعی این امر شد که در حال حاضر زبان آموزشی در دانشگاههای افغانستان و به ویژه در کابل و بیشتر شهرهای بزرگ فارسی است.
یکی نیست از محترم کرزی بپرسد عالی جناب اگر کتب فارسی در این زمینه ها کم است، اساتید و دانشجویان را مجبور سازید تا آنها را ترجمه کنند یا به قول معروف به جای ماهی دادن به آنها، ماهی گیری را یاد دهید. اگر هندیها به جای رسیدند نه به خاطر کتب انگلیسی بوده، بلکه حاصل تلاش آنهاست.

فراگیر شدن زبان انگلیسی و جایگزین شدن آن به جای زبان فارسی و محلی، حاصل استعمار پیر انگلستان بود. مقامات آن زمان هند هم مانند شما فکر می کردند که برای پیشرفت باید همرنگ غربیها شد، در صورتی که ایران نمونه بارزی از پیشرفت در علوم مختلف روز است، بدون اینکه زبان تدریسش فرقی کرده باشد.

جناب کرزی به همت شما همه موارد کشور ما را غربزدگی فرا گرفته از فرهنگ و پوشش مردم گرفته تا نحوه حکومت داری و سیاستمداری. معتبرترین کتب طب غربیها، از ترجمه کتب دانشمندان اسلامی است که بعضا به زبان فارسی میباشد، حال ما بیاییم بخاطر نبودن کتاب، به جای تهیه ترجمه آن، زبان دانشگاهی خود را تغییر دهیم!!!

الحق که اینگونه پیشرفت کردند، جز مستعمره همه جانبه شدن چیز دیگری نیست. ما مخالف آموزش زبان انگلیسی نیستیم ولی نه به این بهاء که زبان مادری این مردم فدا شود. زیرا می دانیم این شروع یک طرح بزرگ است که غربیها آنرا به گوش مقامات ما زمزمه کردند تا ما نیز مثل هند بمانند غربیها سخن بگوییم و پیشینه تاریخی فرهنگی خود را فراموش کنیم.

یکی دیگر از این اشتباهات را دوباره رئیس جمهوری در هم نشست مطرح کرد و ضمن انتقاد از "سیاست بازی در دانشگاه‌ها" ، گفت: "جوانی که در دانشگاه به عوض آموختن درس به دنبال حزب بازی می رود، نه به خود خدمت می‌کند نه به خانواده‌اش و نه به مملکتش".

خوب برادر جان ، اگر دانشجویان حقوق، علوم سیاسی و رشته های چون روابط بین الملل، اقتصاد و جامعه شناسی که مستقیما با سیاست مربوط است، در دانشگاه‌ها آموخته نشود پس سیاستمداران آینده افغانستان در کجا باید مسائل سیاسی را بیاموزند؟

در این رابطه باید بگوییم وقتی کدخدای ده اینگونه باشد وای بر حال آن ده چه رسوایی بود. البته ناگفته نماند در این نشست رئیس جمهور به مواد مفیدی از جمله اصلاح نظام تحصیلی، حذف کانکور و نهادینه شدن مطالعه و تحقیق هم سخن گفت که تجربه نشان داده باز هم در حد شعار باقی خواهد ماند و اجرایی نخواهد شد.


نظرات بینندگان:

>>>  

خاک فروخته شد فرهنگ فروخته شد دین فروخته شد غیرت فروخته شد آبرو وعذت فروخته شد زبان کار ساده است .


رنجبر



>>>  

وای بحال این رئیس جمهور ...آخرسرنوشت کشور مانند مصرخواهد شد .



>>>  

این هم از جمله پلان های چند جانبه برای تضعیف زبان فارسی در افغانستان میباشد. ورنه به زبان فارسی آنقدر مطالب توسط ایرانی ها در همه بخش ها و در همه سطوح ترجمه شده است که نظیر اش در منطقه کم است. ملیون ها کتاب علمی و تحیقیقی در بخش های مختلف به زبان فارسی در قالب های مختلف ( برقی و چاپی) قابل دسترس در کشور و منطقه است. اما حیف و صد حیف که هدف کرزی و تیم فاشیست اش تضعیف زبان فارسی درین کشور میباشد و بس.


بدخشانی



>>>  

با عرض سلام واحترام کرزی صاحب تنها پوهنځی انجینری طب را گفته که به زبان انگلیسی باشد تا در آینده مشکل محصیلین حل باشد نه تمامی زبان


اسحق زی از کابل



>>>  

راست میگوئید این مقامات غربزده میگویند که تا کسی زبان انگلیسی را نخواند با سواد نیست .به برکت همین اندیشه حالا با سوادی وبیسوادی در اندازهء دانستن زبان انگلیسی خلاصه میشود .چطور ممکن نیست کتاب های همه رشته ها به زبان دری موجود است .اینکه به گوش... این ها گفته اند که دانشگاهیان هند وپاکستان با دانستن زبان انگلیسی پیشرفت کرده اند مبالغه است .آنهائیکه سالها به امریکا واروپا بوده به نام متخصص وکار فهم آمده اند چه دانش وفهمش دارند که حالا افرادی که از نو تربیه میشوند داشته باشند ؟اصلا این افراد اصول زبان مادری خود را هم ازیاد برده اند.من به هیچ وجه مخالف آموزش زبان انگلیسی نیستم اما این آموزش کم کم میرود به یک تب فراگیر وخطر ناکی مبدل شود که عواقب آن بیسواد نگهداشتن قشر تحصیل یافته ودور کردن تدریجی شان از کلتور، فرهنگ و عنعنات پسندیده ما و زمینه سازی برای دور کردن جوانان از فرهنگ اسلامی است . ومعلومدار است که این کار ها همه حساب شده است چون کار استعمار است به مرور انجام میشود .وقتی یک محصل مجبور با شد درس روز مره خودرا به زبان انگلیسی بخواند پس اجبارا آهسته آهسته از زبان دری فاصله میگیرد و آنهائیکه به فرا گیری زبان تجربه دارند میدانند که هیچ زبانی نیست که بدون مطالعه به یاد بماند وفراموش نشود و در شرایط افغانستان چه کسی آن قدر وقت دارد که هم زبان انگلیسی را زیاد مطالعه کند تا از یاد نبرد و هم زبان دری را ؟. آهسته آهسته مطالعه به زبان دری کم شده میرود تا بالاخره به باد فراموشی سپرده شود . میبینید اگر آقای رئیس جمهور مابا وصف اینکه آدم چالا کی هست از بس با خارجی ها سر وکار دارد زبان خود را فراموش کرده و می گوید: ماه کاه میخوریم....



>>>  

بهتر است از فارسی چه خیر دیدیم



>>>  

چنان معلوم میشود که این آدم... به اصطلاح رییس جمهور ... کدام تحقیق علمی را مبنای استدلال خود قرار میدهد. ازآقای کرزی باید پرسید که چند کشوررا درجهان سراغ دارد که زبان انگلیسی باعث پیشرفت آن شده باشد. آیا رییس جمهور فراموش کرده است پیشرفته ترین کشورهای جهان چون چین وجاپان زبان انگلیسی را جاگزین زبان خود نکرده اند ، برخلاف دولت مردان ومردم آن کشورها سعی وتلاش بیشتر نموده اند وخود را به این درجه پیشرفت رسانیده اند. آغای رییس جمهوربداند که مردم عامل عامل عقب مانی کشور را میدانند وضرورت نیست ایشان برای ما ...وعوامل عقب مانی را برای ما معرفی کنند. این ...باید بداند که عامل عقب مانی این کشور تو و امثال تو اند.



>>>  

برای معلومات بیشتر شما زبان های رسمی کشور دری و پشتو است، نه فارسی. همانطوریکه نمیخواهید غربزده باشید کوشش کنید ... هم نباشید.


یکاولنگی از کابل



>>>  

این کار خود کرزی تنها نیست این کار همه افغان ملتی ها بخاطر تضعیف فارسی است



>>>  

اگر اين كار صورت گيرد افغانستان مترقي خواهد شد وكوشش شود كه زبان فارسي(دري) هم زبان رسمي باشد اگر از انگلسي جامع تر نيست اما كمتر هم نيست



>>>  

خیلی خوب است، انگلیسی یک زبان بین الملی است، به هر نقط از جهان که بروید مردم لسان شما ره میفهمند، مه هم از امروز شروع به اموختن لسان انگلیسی میکنم.



>>>  

يكي ازنشانه هاي هويت وفرهنگ هرملت زبان است كه مضامين ادبيات فولكلورشعر و مثل وفلسفه ودانش وهنردران نهفته است .نهضت ترجمه علوم عصري وتخنيكي كه ازسوي اصلاحگراني مانند سيد جمال الدين مطرح شد به مابيان مي كند كه ماباحفظ فرهنگ زباني علوم رايج و تكنولوجي روز را وارد زبان خود سازيم .ازواجه سازي جديد درفرهنگستان واكادمي علوم استفاده كنيم .


كانون فرهنگي نهادنوانديشان بلخ



>>>  

زنده باد حامد کرزی چقه کار خوب، زبان دین عربی است، زبان تخنیک و انکشاف انګلیسی است.



>>>  

این همه دسیسه و توطئه بخاطر زبان پارسی است، خیلی از کشور پیشرفته اصلاً زبان شان انگلیسی نیست.


چون همه منابع علمی که در دانشگاه های افغانستان درس داده می شود به زبان پارسی است، اینها حسادت می کنند که چرا پشتو قابلیت زبان علمی شدن را ندارد، حالا با خود گفتند از اینکه پشتو نمی تواند با فارسی مقابله کند بیائید که یک حیله ای دیگر به کار گیریم و بگوئیم که زبان انگلیسی باعث پیشرفت می شود، درست است زبان انگلیسی ،‌زبان بین المللی است ولی برای ما ارزش زبان پارسی را ندارد.


جهانگیر..



>>>  

برادر جان.


زبان دین عربی است، زبان تخنیک انګلیسی است و زبان افغانستان پشتو است، فارسی را چه میکنی،


چمن علی



>>>  

دوستان از جناب کرزی نباید گله کرد زیرا او بحیث... در امریکا کار کرده و بیش از این هم سویه ندارد. بیش از حد توقع از همچو اشخاص، خامی است. خدا سیای امریکا را نگیرد که ...


تدریس به زبان انگلیسی:


کار بسیار خوب است. اگر کرزی براستی هم گپ زدنش را می فهمید باید اعلام می کرد اگر در پهلوی زبان فارسی لکچر مدرسین به زبان انگلیسی هم باشد، عیب ندارد. و محصلین نمی توانند اعتراض کنند که لکچر به زبان انگلیسی نباشد. ولی بیانیه او پلان شده است: خصومت علیه زبان و فرهنگ فارسی. سرود ملی پشتو شد، تذکره تابعیت به پشتو و انگلیسی شد، نام مراکز تحصیلات عالی پشتو شد ... فعلا تصفیه کاری در دانشگاه کابل رسید. اگر تیم کاری آقای کرزی آن را پشتو نمی توانند، حتما آن را انگلیسی می سازند. این یک خصومت و تعصب پلان شده علیه فارسی و فرهنگ فارسی می باشد. خدا عاقبت کار را بخیر کند. اگر جلو ماجراجوئی های همچو اشخاص گرفته نشود، اکثریت مردم افغانستان بالاخره به مشتی از مردم بی هویت و اوباش تبدیل خواهند شد. بیدار باشید. اگر شماری از دانشجویان و آموزگاران به فارسی کار شان را پیش ببرند، چه عیب دارد؟ اینکه جناب کرزی باین نتیجه رسیده که هندی ها و پاکستانی بخاطر انگلیسی پیشرفته اند، صرف و صرف ثابت می سازد که جناب کرزی تا جه حد از سویه پائین برخوردار است.


موضوع سیاست و سیاست بازی:


این جناب (کرزی) سیاست و سیاست بازی را دور از محیط دانشگاهی می خواهد ولی نمی گوید که آیا ما باید طالبان فارغ شده از کدر آی اس آی پاکستان را برای امور سیاسی استخدام کنیم؟ اگر افغانستان ها سیاست و سیاست بازی را در دانشگاه های افغانستان یاد نگیرند، در کجا باید یاد بگیرند؟ آیا افغانستان بدون سیاست و سیاستمدار زندگی می تواند؟ فضیحت و رسوائی های مامورین وزارتخارجه کرزی مثل آفتاب علنی است. آنها بجز آبروریزی، چه دست آوردی دارند. اگر براستی هم آنها فن سیاست را می آموختند، امروز وضعیت وزارت خارجه افغانستان آنچه هستة، نمی بود!


کج نشین راستگو



>>>  

کرزی صاحب بلا میکنه بلا...یگانه خواست وهدف کرزی باقی ماندن به مقام ریاست جمهوری است در ابقای شان درین پست شاید از هیچ کاری دریغ نورزد .زنده چوکی


امید ازکابل



>>>  

باید در تمام پوهنځی های افغانستان ( بدون زبان وادبیات) تدرییس به زبان انګلیسي شود. انګلیسي زبانی است که حال هر افغان ضرورت دارد که انرا بیاموزد و همیشه بدرد هر افغان میخورد. زیرا علم ، سیاست و تخنیک درین زبان است. و در پیدا کردن وظیفه یک شرط مهم دانستن زبان انګلیسي است


فعلا تمام شاګردان ما در کورس های انګلیسي وکمپیوتر مصروف اموختن است.


سلطان از کوه کورغ



>>>  

در رشته هایی که تعداد بسیار کمی منابع فارسی داریم و منابع درسی پشتو هیچ نداریم. تنها راه چاره همین است که رئیس جمهور میگوید.


بعد هم برای یک داکتر و یا یک انجنیر لازم است که به زبان انگلیسی مسلط باشد در غیر آن هیچ وقت نمیتواند در مسلک خود ممتاز باشد. چون بیشتر از 90 درصد کتب علمی که در این رشته ها نوشته شده اند به زبان انگلیسی است.


فرید



>>>  

... زبان اصلی پاکستان دوزبان است انگلیسی و اردو


اما آنها فروخته نشده اند هندیها و بسیار دیگر کشور ها هر چه چقدر زبان را زیاد یاد داشت خوب است.


زبان انگلیسی به این دلیل خوب است یکی کتاب انگلیسی زیاد پیدا میشود


2- کتاب های فاکولته انجنیری و طب از کتاب های فارسی که برای شاگردان ایرانی و برای محیط و طبیعت و مردم ایران ساخته شده برای شاگردان افغان درک این نوع کتابها مشکل است.


اما کتاب های انگلیسی را فقط انگلیسها برای خود نساخته اند


بیشتر از کتابهای دنیا و علمای معاصر کتابهای خود را در زبان انگلیسی چاپ میکنند و بعدآن کتابها به زبان فارسی ترجمه میشود پس این بهتر خواهد بود که کتاب های فاکولته انجنیری و طب به زبان انگلیسی باشد.


سوم زبان فارسی برابر به زبان های دیگر دنیا مکمل نیست مثلا زبان های چون فارسی و پشتو و اردو بیشتر مجموعه لغات را از عربی گرفته است. مثلا انجینیر را مهندس مهندسه در فارسی ایرانی میگند و عربی المهندسه و المهندس میگند. دانشکده طب و یا فاکولته طب را کلیه الطب میگند پس.


پس درصورتیکه زبان فارسی و یا پشتو کمک از دیگر زبان ها میگرد و باید هر کتاب اول ترجمه شود بعدا استفاده چرا بشکل مستقیم انتخاب اول را نگیریم که بشکل مستقیم محصلین بتوانند کتاب ها را بخوانند که ضرورت به ترجمه کتاب نباشد.


و اگر کسی میخواهد بزبان خود خدمت کند در دانشکده ادبیات فارسی مراجعه کند و اگر کسی میخواهد به پشتو خدمت کند پوحنحی پشتو مراجعه کند اما مانع پیشرفت نشود با حرف های فتنه انگیزانه خود.



>>>  

اگر کرزی هم بخواهد و تلاش کند ما فارسی زبانان اجازه نخواهیم داد



>>>  

انتخاب زبان انگلیسی یعنی 100 سال کشور و مردم را به جلو و پیشرفت انداختن و قدم اول پیوستن افغانستان به جامعهً جهانی و متمدن هست. تغییر به زبان انگلیسی یعنی از شر و فتنهً همسایگان آزاد و رها شدن ووو مبارک مبارک مبارک، تولدت مبارک. بر مردم رنجدیده افغانستان هزاراران مبارک باد.



>>>  

من این پیشنهاد کرزی را مفید بخاطر از بین بردن تضاد زبانی مخصوصا بین پشتو و دری میدانم و از جانب دیگر زحمت ترجمه متون علمی روز از بین رفته و با منابع علمی جهان ارتباط مستقیم یافته و در تحقیقات ما سرعت میابیم که همین سرعت یعنی سرعت در بازسازی و نوسازی کشور.


امید از چنداول



>>>  

پرواز را به خاطر بسپار ،پرنده مردنی است...


موزه ملی پر،1200 اثر باستانی پر، موزه ملی پر، بامیان پر،مقبره ابو ریحان بیرونی پر، زبان فارسی پر،فرهنگ پر، آزادی پر،اصالت پر،افغانستانی پر ، افغانستان پر...!!!؟؟؟


حضور



>>>  

نوید از کابل


پشتونها این را باید بدانند که زبان پشتو یک زبان مرده است هر چه بکنند این زبان زنده نمیشود و رفته رفته از بین میرود مثلیکه در میان 25 ملیون پشتون آن سوی خط از بین رفته است. این زبان نه فصاحت دارد نه بلاغت و نه هم سیاق فقط یک لهجه ... است که تا ابد منحیث لهجه باقی خواهد ماند و این آرمان را افغان ملتی ها ... ببرند که پشتو مانند زبان فارسی محبوب و فراگیر شود بناءا از روی حسادت این بار میخواهند از طریق زبان انگلیسی زبان دری /فارسی را ضربه بزنند ....... که دور از امکان نیست


اما باید یاد آور شد که زبان فارسی ایرانی با زبان دری ملک ما بسیار زیاد متفاوت است که دری در اصل مادر فارسی است خصوصا در موارد مسلکی بسیار مشکل است که از کتب ایرانی استفاده کرد ......


این را هم باید قبول نمایم که دری زبانان ملک ما بسیار تنبل و خواب رفته اند که نه نوشته دارند و نه هم ترجمه خصوصا در مسایل مسلکی و فنی ... پس باید بیدار شدو کار کرد و از کمین دشمن بر حذر باشیم



>>>  

ايكاش كه كرزى صاحب كمى به زبان عربى !!! نيز توجه كند اگر موثريت بيشترى در آن سراغ شود . تا به دنيا و آخرت ما فائده برسد


محبوب تخارى



>>>  

سلام : به تماما آنهایکه خود را روشن فکر و درس خوانده میگیرند ! شما را بخدا برای یکبارهم که شده از خود بپرسید که زبان فارسی درتکوین شخصیت شما چه نقشی داشته . واگر شما به زبان فارسی آشنائی نمی داشتید آیا میتوانستید که در جامعه منحیث موقف فعلی که دارید تقدیم میشدید . وای به حال کرزی اما تاریخ این جنایت ها را در حافظه خود ثبت خواهد کرد . آقای کرزی مطمئین باشید زبان فارسی به مراتب بزرگتر از این است که از این آصیب های شما ضربه بیبیند . امروز اکثرا دانشمندان پشتون بیشتر از فارسی زبانان اهمیت این مطلب را بیشتر درک میکنند . در اخیر میگویم جناب کرزی : اطمینان داشته باشید که این پروسه عملی نخواهد شد .



>>>  

کدام فارسی ؟؟؟؟؟


افغانستان که فارسی ندارد همش زبانهای محلی میباشد


shah.nuri



>>>  

به نظر من اين بسيار كار خوب است از يكطرف در بين ما مشكلات زباني از بين ميرود و از طرف ديگر خوب است كه...محصلين ما كه به خارج به خاطر تحصيل ميرود هيج مشكلي ندارد خوب است كه زبان انگليسي شود



>>>  

ظاهرا کرزای نمی داند که پاکستان به دنبال برگرداندن زبان دانشگاهی از انگلیسی به اردو هست .


زبانی که کتابهای علمی با ان نوشته نشود به مرور از بین می رود و البته هدف هم از بین بردن زبان فارسی است .



>>>  

خوب در این صورت مشکل ما که یک کلمه از انگلیسی نمی دانیم


و عاشق مهندسی هم هستیم چی میشود



>>>  

كار بعد نيست. در تمام دنيا طب به انگليسى درس داده ميشود. داكتر ها ما بعد از فراغت كلمه انگليسى ياد ندارد. در صورت ياد داشتن ميتوانند تمام مشكل خود را از طريق انترنيت حل كنند.



>>>  

شما ایران را مثال زدیند


باید این را هم دانیست


ایران یک کشور مستقل هست


واز به راحتی می تواند از فرهنگ وزبان خویش دفاع کند


اگر ایران هم مانند افغانستان بود


شاید زبان خارجی زبان رسمی انها می شد



>>>  

کلمه دری ساخت داود ... بود در اصل فارسی است و ما به نام فا رسی زبان افتخار میکنیم.



>>>  

اصلإ کلمه دری بخاطر تعصب شدید داود خان... بوجود آمد در اصل لسان فارسی یک لسان است.



>>>  

هرکه سوی پشتونیزم رود به سرنوشت داود و نخیب گرفتار خواهد شد.



>>>  

کرزی هم در حال نابودی خود قراردارد از اینرو مانند داود خان و...به پشتونیزم روی آورده است.



>>>  

باید زبان رسمی مان یکی از لسان های بین اللمی باشد نه پشتو که هیچ کشور به آن صحبت نمیکد.



>>>  

تنها 26٪ مردم به لسان پشتو حاکمیت دارند اگر پاکستانیهارا مشمول نسازیم ِ پس چرا این لسان را رسمی اعلام کرد اند ؟آیا از روی کینه ورزی با لسان بزرگ فارسی بوده یا کدام حرف دیگریست؟



>>>  

ازاینکه لسان های متفاوت درافغانستان موجود میباشد بهتر خواهد بود تا زبان کرزی صاحب را بیاموزیم


نازیه



>>>  

آقای کرزی خوب میداند که زبان پشتوزبان راکد وجامد است که توانایی تحلیل وتبیین تحولات علمی وفرهنگی دنیای مدرن راندارد. زبان پشتو زبان سیاسی ،خلق الساعه وپیچیده ی است بنأ دردنیای کنونی که مورد بمباران اطلاعات قرارداریم درحال انقراض وانحطاط است وتاب مقاومت راازکف داده است. ازطرف دیگرکرزی درصدداست بااین کارحدودجغرافیایی زبان فارسی راکه روزبه روزدرحال گسترش است محدوکند. مادرزبان فارسی منابع غنی درتمام رشته ها داریم ولی آنقدرحساسیت ها بزرگ شده است که حتی امورعلمی رابا مسئله نشنلستی تهوع آور... پیوندمیزنند.


علی



>>>  

کسی دید که یک نفر به چشمش عینک گذاشته کتاب میخواند به بازار رفت پیش عینک فروش وگفت برایم عینک بده دوکاندار هر عینک را که اورد پستپند نکرد بلاخره به قهر به دوکاندار گفت به من عینکی بیاور که خوانده بتوانم دوکاندار سئوال کرد قبلا خواند را اموخته ای ویانه؟جواب داد اگر خواندن را یاد میداشتم به عینک چه ضرورت داشتم


چون ادمی غضب میشود عقلش زایل میگردد چون در تطبیق دایرةالمعارف ونتیجه کار اکدمی ضد علمی موفق نشدند اکنون ازین خدعه وفریب کار گرفته میخواهند انتقام ان عمل را با این عکس العمل بگیرند


خوب است که دران زمان عقل جناب عالی کار نکرده که نگفتند باید بعد ازین تدریس به زبان عربی شود که درانصورت زبان همه را میبستند گرچه زبان دری ازهمه زبان های دنیا در اثار علمی وتحقیقی غنی تر است واز یکصد سال باینطرف هر کتابیکه چه علمی وچه هنری باشد تصنیف وتالیف گردیده ایرانی ها انرا تر جمه نموده اند وبه کثرت دربازار ها عرضه نموده اندوبه همین خاطرهم ازینکه فرهنگ فارسی از هر حیث غنی گردیده وبا همه زبان های دنیا در ترجمه وتحقیق همسری میتواند اقای وردک وجناب عالی وکمیته اکادمی و...ابراز یاس ونا امیدی نموده به این ترفند ها متوسل میشوند


به هر رنگی که خو.اهی جامه میپوش


من از طرز خرامت میشیناسم


به پا خیزید از فرهنگ جامع وغنی خود در مقابل ناسیونالیست هایتنگ نظر ودرعین حال عظمت طلب دفاع نمائید وشاید الین اخرین میخی است که به تابوت نیشنلیزم خواهید کوبید و ونیشنلیزم را برای ابد در گودال تاریخ دفن خواهید نمود



>>>  

متأسفانه چون تیم ناسیونالیست و قوم گرای آقای کرزی دیدند که زبان پشتو حریف و رقیب زبان دری یا فارسی شده نمیتواند حالا می خواهند با این گونه برنامه ها زبان فارسی را تضعیف کنند.بحث یک یا دو رشته نیست.این سرفیلم است و آخر فیلم تضعیف زبان غنی فارسی و در نتیجه تضعیف غیر پشتون هاست.آقای کرزی به ادامه قانون شکنی هایش باید بداند که زبان رسمی در افغانستان انگلیسی نیست و دانستن انگلیسی یک توانایی است و علم نیست بلکه یک مهارت است.



>>>  

واقعا جای بس تاسف است. برای حل یک مسئله برای اینکه راه حلی در این مملکت پیدا شو سعی بران می رود که صورت مسئله حذف شود. که این خود نشان دهنده جهل که چه جهل مرکب است.


امروز تحصیل مساوی با فراگیری انگلیسی شده و بس تمام.


برادران و خواهران دانشمند و عالم در هر کجای افغانستان و جهان امروز اگر تن به این موضوع بدهیم قاعدتا اندک هویت افغانی که داریم از دست خواهیم داد.


البته من خودم به عنوان یک ماستر و تحصیل کرده که به زبان انگلیسی آشنایی دارم آن را نفی نمی کنم اما سلطه و تسلط این زبان را که یک زبان نه، بلکه یک فرهنگ و تاریخ دیگر بر ما تزریق شود مخالفم.


عتیق الله سلطانی



>>>  

من نمی فهمم که کجای این گپ این قدر به نظر شما ضد منافع ملی و ضد فرهنگ و دین و مذهب امد که شروع به تبصره و منفی گرایی کردید


چه خوب خواهد شد که اگر ما بتوانیم لسان طب و انجینیری خود را به انگلیسی تبدیل نماییم . این کجایش تشویش دارد دوستان عزیز؟


ضد غرب و ضد امریکا استیم همه روزه بر ضد ان ها مینویسید یاد تان باشد که همین غربی ها بود که ما و شما را از زیر کیبل شلاق داران نجات داده است و زیاد نا شکری نکنید که باز همه فرار خواهید کرد و یکی را هم توان مقابله و استادن در مقابل شان را نیست


دوم این که همیشه بر ضد امریکا و غرب نوشتید که همه چیز غرب در تضاد با اسلام و منافع ملی و فرهنگ و غیره وغیره ما قرار دارد تنها همین دالرش خوب است که برای ما و شما بدهد مطابق به فرهنگ و عنعنات و غیر ه است


خود شان بروند افغانستان را رها کنند و سالانه ده ملیارد دالر معاش ما و شما را روان کنند ایا این منطق است ؟؟


یک روز دالرش را مرد استید حرام اعلان کنید و در بدهید اگر مبارز و ضدیت نشان میدهید


وقتی مذهبش خراب است، فرهنگش خراب است، اخلاقش خراب است، نیتش بد است، لسانش خراب است صد فیصد که دالرش هم حرام است


مرگ به همه چیز امریکا و فقط زنده باد دالرش !!


ما همه به همدیگر خویش معلوم استیم همه ما و شما که داد از وطن برستی و خدمت به انسان و انسانیت می زنیم به خاطر ده هزار افغانی حاضر استیم صد میلیون افغانی به وطن خویش تاوان برسانیم


ادم کشتن که در نهاد ما است و هیچ کدام مشکل نیست که اگر کسی را کشتیم و یا مالش را دزدی کردیم


منفی گرایی بند


به حال بیایید او مردم ، زندگی تنها نفس کشیدن و خوردن و خوابیدن نیست و جهاد کردن نیست


مبارزه تنها با جنگ و منفی گرایی نمی شود


اگر کسی را بد می بینیم نباید با اندیشه های خوبش هم مخالفت کنیم و وجدان خویش را ناراحت بسازیم


با احترام


یک انسان بد بخت از افغانستان



>>>  

... به غیرتد برادر حامد کرزی ما به همین زبانی که داریم در دونیا معروفیم و شناخته شده ایم .مگر زبان انگلیسی شیرین تر از زبان دری ؛ پشتو؛ ازبکی و ...است ؟



>>>  

مردم افغانستان هنوز هم در قرن ۱۹ زندگی میکنند. یاد گرفتن زبان انگلیسی میتانه افغانستان به یک سطح ببره که بیتانه با تمام کشورهای دنیا رقابت کنه در عرصه اقتصادی و تیکنالوژی. در حال حاضر ياد گرفتن چندین زبان فقط به نفع مردم افغانستان است. از خواب برخیزید و به یک موضع از چند زاویه نگاه کنید. همچنان کرزی نگفت که انگلیسی زبان رسمی شوه هما او گفت که بعضی رشته ها به این زبان اموزش داده شوه.



>>>  

جناب کرزی ما داکتر ها نیازی نداریم زبان انگلیسی را یاد بگیریم چون مریض های را که ما مداوا می کنیم افغانستانی هست .



>>>  

گرچند احتمال سانسور میدهم چون با اهداف شما سازگار نیست ولی مطلب زیر را اگر نشر کنید بد نیست:


. ما در جهان ارتباطات و عصر رسانه زندگی می کنیم که کره زمین مانند قریه واحد شده است. در چنین زمانی هیچکسی نمیتواند بدون تعامل با دیگر مجامع علمی و صنعتی تعامل و یا حتی رقابت داشته باشد مگر اینکه ابزار آن را بدست آورد که در مورد تسلط بر علوم پایه دانستن زبانهای علمی و صنعتی قدرت به روز شدن و رجوع به متون دست اول و جدید را برای فرد فراهم می کند. در تاریخ بشر نمی تواند ادعا کند که هود همه چیز را از پیش خود آموخته بلکه تاریخ پیشرفت علم به تدریج توسط افراد مختلف به پیش برده شده است و در علوم امثال پزشکی و صنعتی بدون شک کشورهای غربی از ما جلوترند و اگر ما بخواهیم با آن علوم در تماس باشیم می طلبد که زبان آن متون را تا حدودی بلد باشیم و اگر دغدغه زبانهای ملی خویش را داریم در عرصه ادبیات و علوم انسانی بکوشیم تقویتش کنیم.


برای علوم پایه زبان های علمی جهان بهتر هست و باعث به روز شدن می شود چون خیلی از مفاهیم پزشکی معادل فارسی ندار د و دانشجوی یکی از علوم پایه می تواند به منابع دست اول رجوع کند در این که کسی بخواهد متخصص عمل جراحی مغز مثلا بشود زبان انگلیسی مثلا بنیه های علمی اورا تقویت می کند و قدرت اورا به رجوع به جدیدترین یافته های علمی می افزاید.. و تعصب زبانی معنی ندارد... بگذاریم کشور کمی پیشرفت علمی بکند به تعصبات سطحی زیاد گیر ندهیم ...رشته های علمی زبان علمی و به روز شده را می طلبد... ... همگام شدن با قافله صنعتی زبان صنعتی میخواهد و برای واژه های مختلف علونم صنعتی چه کسی فارسی معادل سازی می کند؟ برای واژه موبایل مثلا گوشی برای هزاران قطعه داخل موبایل چه واژه های باید ساخت؟ پس عملا ما مقهور زبان صنعتی هستیم امروزه...الان واژه فیسبوک و چت و ...لایک و....همه چیزمان از خارجه هست... وقتی یک کسی به زبان انگلیسی مسلط هست در علوم امثال پزشکی میتواند پیشرفت علمی کند اما اینکه زبان مردم روستاها و عامه افغانستان خارجی شود غیر ممکن هست و نمیشه خیلی از کشورها زبان دوم و سوم و حتی چهارم را در کنار زبان اصلی فراگرفتنش را لازم می دانند اکثر دکتر و مهندسین هندی و پاکستانی و حتی ایرانی رمز موفقتیشان در دانستن زبانهای خارجی هست و به علاوه هر یک از کشورهای اروپایی برای دانشجویانشان در دانشگاهها اموختن یکی زبان خارجی را به انتخاب خود افراد الزامی می دانند ...



>>>  

عبدالکبیررنجبربه دلیل ...دستگیرشد.



>>>  

جناب یکاولنگی خدمت معلومات بیشتر شما! زبان دری و فارسی هر دو یکی بوده و اگر فارسی گفته شود بهتر است، مطالعه و معلومات بیشتر در این مورد میتواند شمارا بیشتر کمک کند.


بابر از قندهار



>>>  

فکر نه کنم برای تضعیف کدام زبان فارسی و یا پشتو این کار شود در گذشته ها نیز فاکولته انجینری و طب به زبان انگلیسی پیشبرده میشد ، اینکه کدام کار بدنیست، دوستان این گروه کی ها هستید وقتی گندشک در هوا آواز بخواند شما شروع میکنید که زبان فارسی را توهین نه کند شما میخواهید که این زبان را عمدآ در نزد مردم بدنام بسازید چه مقصد دارید؟ یک خدا میفهمد یکی نظر عجیب و غریب میدهید ودیگران با الفاظ چریدیات آنرا تائید میکنید خدا خیر کندخیر.


احمد



>>>  

ایران باید برای نجات زبان فارسی زمینه را برای تحصیل و شکوفایی و تربیت نیرو برای افغانی ها فراهم کند و آنها را با تخصص راهی کشورشان برای سازندگی افغانستان بسازد.



>>>  

راست گفته . تنها تدریس انجینری و پزشکی را گفته .


نگفته که زبان انگلیسی زبان رسمی افغانستان است.


شما مردم به فایده خود هم نمیفامید. سری هر چیز گپ جور میکنید که وطن فروخته شد فلان شد.


کابلی



>>>  

بهترین کار شد



>>>  

زبان دری غیر از افغانستان و ایران به کجای دنیا ...داره ؟؟؟؟



>>>  

یکاولنگی ! اول بیاموز بعد نظر بده !


چو صاحب نظر نه یی وصال مجوی که جام جم نکند سود وقت بی بصری/ در افغانستان به شما فارسی وان یا پارسی وان میگویند تا حال نشنیدی؟ فارسی دری تاجکی یک زبان است با گویش های مختلف/ چنانچه انگلیسی امریکا و بریتانیا دو گویش مختلف یک زبان اند/ حافظ مولانا رودکی برای همه(فارسی زبان های افغانستان ایران و تاجکستان) قابل فهم است بدون ترجمه . لطف نموده مغلطه نیندازید آگاهی خود را بالا ببرید. با سپاس



>>>  

زنده باد کرزی



>>>  

کشور های مترقی وپیشرفته جهان حتی نزدیک ترین کشور ها از نظر موقعیت جغرافیایی به کشور های انگلیسی زبان ویا لسان های دیگر بین المللی اثرات ومواد تعلیمی تجربه ها ودست اورد دیگران را به لسان خود شان تر جمه واز ان استفاده میکنندالبته دانستن یکی از لسان های خارجی حتمی است وان هم از صنوف ابتدای به شکل جدی پیش برده میشود وفارغین صنف ۱۲ به صورت درست وعلمی ان به یکی از لسان های خارجی بلدیت پیدا میکنند ودر تحصیلات بالا تر ودر زمان کار از ان استفاده مینمایند وان هم در صورت که هم معلم صاحبان هم شا گرد ها وبخصوص مسولین معارف در قسمت اموختن واموزش لسان خارجی توجه جدی داشته باشند نه اینکه نامی از مضمون لسان خارجی در پروگرام مکاتب باشد یاد گیری توجه جدی به ذوق علاقه شاگرد ها در قسمت اموختن لسان خارجی وتشویق باز پرس مسولین امور نباشد



>>>  

بسیار بد است باید فارسی... زبان رسمی شود بخاطریکه تمام هزاره ها که اکثریت مردم افغانستان را تشکیل میدهد حالا زبان فارسی ...را یاد گرفته اند.


کبیر بامیانی



>>>  

به نظر من شما کدام کشور و یا کدام دولت را میفامید و یا مشناسید که دو زبان ملی داشته باشد این خود یک عمل تفرقه اندازی بین ملت افغانستان است خوب میشود که بجای هر دو زبان ملی ما زبان انگلیسی به رسمیت شناخته شود تا از جنگ و برادر کشی و از تبعیض زبان، ملیت و نژاد آزاد شویم. و افغانستان هم درگیر موضوعات ذکر شده نباشد و افغانستان پیشرفت نماید.


ر.و.



>>>  

کاری را که شاه شجاع نتوانست انجام دهد شاه شجاع دوهم انجام میدهد.مشکل نیست



>>>  

اي آدم از اول معلوم بود كه مارا خاك مارا مثل اجدادش بدست آوردن قدرت به ليلام گذاشته است انگليس اين هاره چيزي خورانده است .


اقبال



>>>  

اکثر مردم به لسان فارسی صحبت میکنند پس باید زبان... را از بین ببرند.



>>>  

جهان که مواد و کتاب انگلیسی پر باشد ولی آنرا مثل زبان مادری خود نتوانم که بیاموزم چه سودی همه دسیسه های سیاسی کرزی است که یکی پی دیگر آنرا عملی میکند و انشاالله که در تاریخ با کار خود لقب خایین ملی را خواهد کسب کرد از برای خدا تا بریشه ما تبر زدن چرا درد ما مردم را دوا نمیکنی بالای زبان اصیل پارسی که بیش از 100 میلون انسان در روی زمین به ان تکلم میکند چرا کار نمیکنید که بیش از بیش غنی شود چرا برای بهبود بالای زبان ازبکی که از شاخه های چین گرفته تا به ترکیه ازبکستان ترکمنستان.....مشهور است هیچ نوع کاری صورت نمیگرد چرا بالای زبان پشتو بواسطه انسانهای نیک کار گرفته نمیشود تا که اکادمی علوم از محققین دروغین مثل رفیع.....در ریشه کن ساختن زبانها همیشه کار میکنند از خدا بترسید تمامشا زبان همین مرزبوم است و باید که همه جانبه بالای شان کار صورت گیرد


م ج چ



>>>  

جناب كرزي از زبان انگلسي كرده سيستم كهنه وفرسوده هزار سال پيش اداري مملكت را جديد بسازيد تا مرزا قلمي وكج قلمي وزمينه فساد ازبين برود با اين سيستم فرسوده هيچگاه كشور ترقي نخواهد كرد زيرا اگر انكترين كارت در شعبات دولتي بند باشد در يكسال خلاص هم نميشود وبه ده ها ورق ... وامضا هاي رنگارنگ بايي مزين شود كه همه ضياع وقت وسرگرداني بيش نيست



>>>  

اگر این نظر کرزی عملی شود یک پیشرفت خوبی برای کشور خواهد بود. تمام جهان امروز به انگلیسی کار های علمی و فلسفی را می نویسند چونکه می خواهند درجهان خواننده داشته باشند. امروز دانشمندان اروپائی اگر چیز مهمی به گفتن دارند آنرا به زبان انگلسی می نوسند ودر جورنالهای علمی چاپ می کنند. دیگر اینکه زبان انگلیسی بدون شک از همه ی زبان های جهان در افاده مفاهیم علمی و فلسفی پیش است و لغت نامه زبان انگلیسی کامل یعنی وبستر کوتاه نشده شامل بیش از یک میلیون لغت می باشد. بزرگتری فرهنگ فارسی صد هزار واژه ندارد. دیکر اینکه درهمه ساحات همانطور که کرزی فهمیده است درزبان انگلسی مواد درسی و نوشتاری موجود است که درهیچ زبان زنده دیکر وجود ندارد. درس خواند به زبان انگلیس به معنای ازدست داده زبان خود نیست. دردانشکاهای اروپائی هم دربخش های به زبان انگلسی تدریس می شود و کسی به این فرکر نیافته که گویا مستعمره انگلیس شده است. ما افغان ها عادت داریم که خود را درآیئنه نبیینم و هر چه مشکل داریم گردن این و آن بیاندازیم. این راهی است که به ترکستان هدایت می کند و لا غیر.


نبی هراتی



>>>  

هیچ داکتر نیست که زبان انگلیسی را نفهمد پس انها میتوانند که کتابهای انگلیسی را مطالعه کنند به تغیر دادن لسان چه ضرورت است کشورهای رو به ترقی مانند ... ترکیه آیا انها لسان را استفاده میکنند سعی و کوشش لازم است به ترقی وانکشاف یک کشور نه لسان بین المللی.



>>>  

اینا همین کتابهای فارسی خودمان را نمی توانند تدریس کنند، بعد می خواهند انگلیسی درس بدهند؟؟؟!!؟ اینا همش بهانه است برای توجیه کاستی هاشون



>>>  

مشوره بااقای که عاشق مهندسی است ولی یک کلمه انگلیسی هم نمی داند باید که انگلیسی رایادبیگیری بدون اموختن لسان انگلیسی مهندس شدن کاراسان نیست ولی اگر بخواهی که صرف از پوهنځی مهندسی که بانوت های 50 ساله پیش میرود فارغ شوی کاری مشکلی نیست ولی اگرمیخواهی مهندس واقعی فارغ شوی درانصورت باید ازکتاب های خارجی که اکثریت مطلق ان به لسان انگلیسی نوشته شده استفاده بکنی و برای اینکه ازین کتابها استفاده اعظمی کرده بتوانی مجبورهستی که لسان انگلیسی رایادبیگیری


مهندس افغانی



>>>  

خيلي نظر خوبي است من عوض كرزي مي بودم كل مضامين پوهنتون را انگليسي مي نمودم من يك فارسي زبان هس تم هيچ خيري از زبان فارسي و پشتو نديدم به هر مملكت غير از ايران كه رفتم كسي زبان مرا نفهميد و هميشه ضرر اين دو زبان را دارم اگر كسي مخالفت ميكند گويا مخالف پيشرفت مملكت خود است



>>>  

مگر خارج فقط چند کشور انگلیسی زبان هست!!؟


قطب اول و علمی اروپا آلمان آلمانی زبان و فرانسه فرانسوی زبان است


قطب اول آسیا چین کره و ژاپن چینی کره ای و ژاپنی زبان هستند


پاکستان که زبان علمی آن انگلیسی انتخاب شد الآن چه شد؟؟؟



>>>  

اكر. زبان انكليسي جاي زين فارسي شود وخصوص


برادران نا رازي كرزي انكليسي ياد بيكيرد براي شان دهشت


افكنبي اسان خاهد شد



>>>  

کاش همۀ مضامین دانشگاه به زبان انگلیسی شود ، این یگانه کار دانشمندانه خواهد بود که در دوره کرزی انجام میشود.


امین



>>>  

به جز چند کشور که ملت آنها انگلیسی زبان هستند مانند خود انگلستان امریکا و استرالیا


از کدوم جامعه جهانی حرف می زنید!!!!؟؟؟؟


خود پاکستان و هند ترکیه و... هم زبان خود را دارند.....


حتی اگر بخواهید در آلمان یا فرانسه به عنوان قطب اول و دوم قدرت اروپا زندگی کنید..


مجبورید زبان آلمانی یا فرانسوی یاد بگیرید...در ترکیه ترکی در یونان یونانی...در مصر عربی در ژاپن ژاپنی در چین چینی در روسیه روسی در برزیل و پرتقال هم زبان خاص خود و.....


امریکایها در منطقه عجب ...گیر آوردند!!!



>>>  

قابل توجه کسانیکه می گویند رسمی سازی زبان انگلیسی چه عیب دارد؟


جواب قاطع و صریح است:


هیچ عیب ندارد. پس عیب در چیست؟


باز هم جواب قاطع و صریح است:


عیب در ضدیت با زبان بزرگ فارسی است و استفاده از زبان انگلیسی برای خصومت ورزی علیه زبان و فرهنگ فارسی است!


راه حل چیست؟


در پهلوی زبان فارسی، هر استاد فاکولته می تواند لکچر شان را بزبان انگلیسی ارائه نمایند و محصلین هم حق ندارند که در این مورد اعتراض کنند. ولی اگر استادانی به زبان فارسی تدریس می کنند و محصلین به فارسی از آن مستفید می شوند، این هم حق مسلم آنان است.


خوبی این کار در چیست؟


بسیار خوب است که در پهلو زبان فارسی انگلیسی بحیث زبان دوم رسمی در کدرهای علمی دانشگاههای افغانستان بصورت مسالمت آمیز رشد نموده و مشکلات موجود که ناشی نبود کتاب علمی باندازه کافی است، حل می شود. این کار باید در تمام ساحات عملی شود و محدود سازی آن صرف و صرف به فاکولته های انجنیری و

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, :: 20:45
محدثه رهنما

درباره وبلاگ


به وبلاگ دانش آموزان برتراستان بوشهرشهرستان دشتستان خوش آمديد
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ زبان انگليسي برترشاهدبقيه الله برازجان و آدرس englishshahed.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 116
تعداد نظرات : 35
تعداد آنلاین : 1